Finaleko 14 (h)au-dio

“Elkarrengandik gertu eta 
elkarrentzat gertu”

Alaia Martin

Jon Martin-(r)en argazkia Jon Martin 2024-12-17

Finaleko 14 (h)au-dio –

Finaleko 14 (h)au-dio
Arg: Alberto Elosegi, Bertsozale Elkartea

Bizipenak eta bizipozak, biak, dira beharrezko bakoitza dagoen tokian egoteko. Halaxe erakusten zuen Slumdog millionaire filmak. Porrotek, kasualitateek, bidezidorrek egiten gaituzte; nork laguntzen digun, nola altxatzen… horrek markatzen du diferentzia. ‘El tiempo está después’ doinuak aparteko karga du Alaiaren bilakaeran. Argentinan pasatako urtea holometabolismo fasea izan zen eta larunbateko finalean sumatu genuen tximeleta urduri bat hegan, jostari; eta pinpilinpausatua, mate baso baten lurrunetan hurakanak sortzen, basati.

 

Zorionak, Alaia.

Nire miresmena. 

Bertso-eskola danei

aurtengo omena,

irakasle guztiei

gure aitormena

eta joan zirenei

ere aipamena. 

Irakasle guztiei

gure aitormena

noraino iritsi den

hasi zenutena!

Arantzazu Loidi

 

Hitzak dira bertsoaren osagai, baina hautatutako doinuek ere. Sarasuatarren ‘Bubo Magnipetasi’ abestiak Almen bertso-eskolako sortzaile baten bizitza kontatzen du eta “joan zirenei” egindako aipamena hunkigarria izan zen. Xanti Iparragirreren oihartzun erraldoia sumatu genuen Ilunbe(a)n.  

 

“Aspaldidanik zinen txapeldun

ta gaur txapelaren jabe”.

Beñat Gaztelumendi

 

2001ean Andonik eta Maialenek jokatu zuten buruz burukoaren ostean hernaniarra historia idaztera bideratutako pertsona zela susmatu genuen askok.  Ez zuen, ordea, berehala lortu.  2005ean ez zitzaizkion astroak alineatu eta 2009ra arte itxaron behar izan genuen Lujanbio txapeldun ikusteko. Zarauztarrak aitortu zuen Maialenek urteak zeramatzala plazako txapeldun izaten. Buru-aldatzea halako hitzekin batera datorrenean indartu egiten da. Txapela eranzteko moduko keinua Añorgako txahalarena. 

“Gaur egungo datuek diote herritarrok Euskal Herriarekiko gero eta atxikimendu gutxiago dugula. Etorkizunera begira jarri zara”. 

Iker Iriarte

“Aturritik Ebrora herri bat badela Belodromoa izan liteke lekuko. Urte asko daramatzazu zuk nahi baino tristura gehiago ikusiz. Zure ondorengoentzat beste zerbait nahi zenuke”.

Bernardo Mandaluniz

 

Bi ga(ra)i. Esperimentua izan ote zen buruz buruko ganbarako gaia? Bi gaiek dute Euskal Herria ardatz, bi sentimendu (apatia eta tristura) diagnostikoa egiteko, eta etorkizunerako begirada bat. Gipuzkoako txapelketakoa bata eta Txapelketa Nagusikoa bestea; tartean, ehun metro ere ez (Belodromotik Ilunbera) eta 23 urte. Igor Elortzaren bertsoekin batera, Andoni Egañarenak izan ziren bertsorik garrantzitsuenak. Txapeldunaren bigarren bertsoak “postura denak onartzen ditut, / baina ajolik eza ez”, profetizatu zuen. Gaztelumendik bakarka osatu zuen diagnosia eta nazio proposamena txundigarriak dira. Bertso mailak izan duen gorakadaren erakusgarri dira bi bertsoaldi onenen arteko alderaketa. 

 

Egaña (2001)

Bizi dadila gure herri hau,

bizi bedi iritzia!

Askatasuna izan dadila

bake bidez iritsia!

Orduan pozik egingo nuke

askatasun irrintzia,

maiz helburuak aipatu arren,

bideak du garrantzia;

bidea zein den nik neuk bederen

ez dut oraindik ahantzia. 

Zenbat gogo ta antsia

eta ate bat itxia…

Nik Euskadi bat amestu nahi dut

inortxok ez irentsia,

hori litzake nere haurrentzat

nik nahi dudan herentzia.

 

Gaztelumendi (2024): 

Herri bat osasunean

jartzen duena gastua

kalean bizi den hori

ez daukana ahaztua

nahiz ta kontraesanetan

baduen zer orraztua

bada nondik eragina

eta nondik erraztua

Euskal Herri bat nahi nuke

zikindua, lokaztua

orain ertzean daudenean

jartzen diena gustua

umetatik sormenean

ta kulturan arnastua

ertzak maite dituena

ta euskaran ardaztua.

 

Baina eztabaidak on-onak dira

ta ez da ikasten gutxi…

Bi hitz ezberdin, baina antzerako:

irakatsi, erakutsi.

Aizu laztana guztia ez da

ego, mimo ta igurtzi

irabaztera ohituta zaude

ta behingoz besteoi utzi!

Alaia Martin

 

Buruz burukoan, fikzio-errealitate planoetan rol trukaketa interesgarria eraiki zen: gaiaren arabera galtzen ez zekiena, galtzeko prestatuta errealitatean; eta propio galdu ohi zuena, garaipen gose. Bertsolariak kantatzen duenean maskara gardena janzten duela esaten da: egokitzen zaion rolaren azpian ere beti ikusten dela jatorrizko bertsolaria. Hirugarren bertso honetan Alaiak kasik mozorroa kendu eta entzuleriari keinu egiten dio. Bertso-eskola guztietan aztertzeko moduko bertsoaldia da: esan-entzun-erantzun-erantsi-orokortu-samurtu. Bertsoa azken puntu adina lehen puntu ere izan liteke. 

 

“Torturatua izan zen,

jasan zuen ziegen hotza,

eta betiko apurtu

omen zitzaion bihotza
(…)
Nola transkibatuko dut
bere dardara ahotsa?”

Alaia Martin

 

Oilo ipurdia aipatzen zuen gaiak, eta azala puntu suspentsibo bihurtu zigun Alaiak.. Antologiatarako geratuko diren hiru bertso. Itxuraz,  patuak agindua eman zion duinki zalbaldu zitzan aspaldian txapelketan agertzen ez zen gai honi buruzko hitzak.  

 

Esan didate zeinahi tokitan
izaten gera etorkin
nahiz eta gure eguneroko
martxari gogotsu ekin
kokatu ezinda ibiltzen gera
nola zebrak Serengetin
Nerea Elustondo

 

Norbere ezinari begirada errukior sano bat eskaintzea eta hortik umorea sortzea, hortxe clownaren oinarria. Pailazoa zirkuan bezan beharrezkoa da Nerearen ahotsa bertso zirkuitoan. Aurreikusi ezina da, atsegina edo minbera izan daiteke; beltza eta anitza. Bakarkakoan kantatutako zazpi puntukoak old(bertso)school-ekoak izan ziren.  1981eko belaunaldiak jarraitu dezala luze bere ahotik kantatzen. 

 

ze erdaraz dakienak

ta erdaraz bakarrik

ez zeukan A ala B

hautatu beharrik.

Aner Peritz


hauek ikasterako

euskaratik punta

AHTa ere

iritsiko dun ta.

Oihana Iguaran

 

Lehenengoz, final batean bi bertsolari elkarri noka. Euskara eta generoa, final honen bi ardatz garrantzitsu. Nafarroa Arenatik Ilunbera, euskara bilakatu da publikoaren kontsentsu gune eroso. Bertsoaldiak dena du: hitz jokoa, diagnosia, analisia, kritika, proposamen askatzailea eta umorea.

Lankide bat da, beraz,
gutarra, berdina;
eta jendeak, berriz,
sinetsi ezina…?
Zalantza egiteak
ematen dit mina.
Eneritz Artetxe

Gaiak sorbatzaren gainean ibiltzeko agintzen zien bertsolariei: haien lankide bat tratu txarrengatik salatu zuten; horrek berehalako aurkakotasuna finkatzen bazuen ere “estimu handitan duzuena” ezeroso bat zekarren formulazioak eta sei bertsotan koherentzia edo gradazio sinesgarri bat mantentzea oso zaila zen. Fintasun handiz egin zuten. Eneritzi bertso honen bukaeran ahotsa zartatu egin zitzaion eta efektua erabatekoa izan zen.  

 

Kartzela bat dirudi
gure pentagramak.
Alaia Martin

 

Leihoetako barroteekin pentagrama bat osatu zuen Alaiak. Harrigarria da bertsolari honek duen errekurtso kopurua. Ikusentzuneko komunikazioa ikasitako hiru bertsolari izan ziren oholtza gainean, lehen postuan geratu ziren hiruak hain zuzen ere. Ez dut uste kasualitatea denik. Hirurek asmatu zuten hitzezko irudigintzan. 

 

Baina zure sormenak
non du jatorria?
Garbitu ta garbitu
nabil jator ia.
Hollywoodetik ote
zaude etorria?
Nahi al dezu jartzea
alfonbra gorria?
Beñat Gaztelumendi

 

Bertsoaldi onenak nork egin dituen, bai; baina gutxi begiratu ohi zaio bertsoaldirik onenak norekin egin diren. Bertsokide ona da Añorgakoa. Nire ustez, harekin egindako bertsoaldietan osatu ziztuzten bertsolariek (Anek, Alaiak eta Eneritzek) saioko ofiziorik onenak.  Lau puntutan hiru galdera jaurtitzeko gai. Marka ezarri ez ote duen…

 

Ba neri txispa kentzen didate,
ze eskizofreni,
ta ez diet nahi zuk adinako
indarrik eskeini.
Hainbat ume, hainbat premi.
Zaintzea? Ez zait komeni.
Beraien ama zaindu nunean
nazkatu nintzen ni.
Aner Peritz

Ba, nazkatzeko oraindik ere
hain zera gaztea!
Zuen Markeltxo, gainera, ziur
ez dela trastea.
Txutxetik bete astea,
gurasoen desgastea…
Gozagarri zait gure semea
amorraraztea.
Andoni Rekondo

 

Txapelketa ikusgarria egin dute, apirilean hasi eta abenduan bukatu, Andonik eta Anerrek. Finaleak biek hautatu zituzten doinu klasikoak eta neurriarekin arriskatu izana opari bat izan zen saioarentzat. Ofiziotan ikusgarri jardun ziren eta publikoa berehala haienganatu zuten.   Formulazioaren dohaina du Andonik, pentsamendua 10/8an edo 7/6an konfiguratua balu bezala. Anerrek errimarekiko maitasuan, kantaera retro-a, haustura… dena dauka handienen artean sartzeko. 

 

Beti eskura izate horrek
sortzen dit neri ikara
pantaila baten iltzatzen bada
begi pare gorrikara…
Eztabaidatu dezagun, Beñat,
eskuetan bi kikara
altxa burua ta begiratu
iezadazu begitara.
Ane Labaka

 

Norberak jartzen du bere hoskidetasunaren neurria, eta Anek sekulako lanketa egin du oinetan. Hiru silabako kristalezko zapatak gehienetan, sustantiboak (mailua, iratzargailua, jostailua, ispilua / diskretua, sekretua, dekretua, desertua, kontzertua) eta larruzkoak (tartea, gizartea, intimitatea, izatea) konbinatzen asmatu zuen finaleko dantzaldian.  Errauskineren jatorrizko ipuinean bezala, errautsetatik birsortzen den emakumea gorpuztu zuen. 

 

“ezin da bakarka”

Ane Labaka, Alaia Martin

 

Eta, ahalko balitz ere, ez genuke nahiko.

Finaleko 14 (h)au-dio  Finaleko 14 (h)au-dio  Finaleko 14 (h)au-dio  Finaleko 14 (h)au-dio  Finaleko 14 (h)au-dio  Finaleko 14 (h)au-dio  Finaleko 14 (h)au-dio  Finaleko 14 (h)au-dio  Finaleko 14 (h)au-dio  Finaleko 14 (h)au-dio  Finaleko 14 (h)au-dio