[Lore Jokoak] Garbizalekeriak bazterrera: Etxegarairen anatema
Etxegarairen anatema –
XIX. mende bukaeran jende jantziaren begirunea jaso zuen bertsolaritzak. Unamunok ere —hainbatetan euskal kulturarekin hain gordina izandakoa— eskaini zion keinua: “La rudeza tosca de Iparraguirre, la ligera gracia de Vilinch, el donaire del platero de Durango, gustarán siempre más que esas soporíferas leyendas, muy buenas, sin duda, muy bien hechas, pero que no cuadran a nuestro carácter” (El Noticiero Bilbaíno, 1889/XI/18)[1]. Hegoaldeko lehen Lore Jokoekin egin zen gailurraren ondotik, ordea, bertsolarien estimuaren gainbehera hasi zen.
1899tik 1901era bitartean Pablo Gorosabelen Noticia de las cosas memorables de Guipúzcoa argitaratu zen sei liburukitan. Urte haietan, Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako probintzietako kronikari ofiziala eta kultur gizon errespetatua zen Karmelo Etxegaraik atondutako eranskin batekin irten zen azken liburukia, eta bertan bertsolaritzari buruz esaten direnak hartzen ditu Zavalak inflexio puntu gisa: “En la introducción a su trabajo habla Echegaray de la literatura vasca y formula, como un anatema, el juicio más negro que haya caído alguna vez sobre el bersolarismo” (1996b: 221).
Ikertzaile tolosarra ez da esajeratzen ari, benetan gordinak baitira Etxegarairen hitzak. Honela, esaterako, bertsoetan jorratzen diren gaiak erabat hutsalak iruditzen zaizkio, eta bertsolarien talentua ezdeusa:
“Pero ni porque se pusieran en verso, ni porque se cantasen, perdían aquellos sucesos el carácter irremediablemente prosaico que les distinguía. Murmuraciones de aldea, rivalidades ridículas de campanario lograban los honores del canto y de la popularidad. La mayor parte de las veces se olvidaba el nombre de los autores de tales engendros, y más vale para su buena memoria que se olvidase, pues de este modo no se perpetúa la fama de su incapacidad artística…” (Etxegarai, Zavalaren lanetik jasoa, 1996b: 221-222)
Edo entzule edo irakurlearen gustu ona ez ezik moralitatea ere erasotzen ei dute:
“Alguna vez, las faltas en que incurren los que escriben tales cosas, tienen más honda trascendencia, y ofenden no ya el sentido estético, sino el moral. En esta ofensa a los sentimientos que más honran y enaltecen a la humanidad, entra seguramente por más la ignorancia que la malicia. Si en esos versos hay que hablar de algún suceso escabroso, no tratará el cantor de envolverlo en cendales para no herir la delicadeza de los oídos del público que lo ha de saborear: lo relatará con crudeza que hoy llamaríamos naturalista, y que en ocasiones resulta inocua y casi inocente por su misma brutalidad” (id.: 222).
Hitzok irakurrita sinesgaitza egiten bada ere, Etxegarai bertso jartzailea zen, 1893ko Lore Jokoetan saritua izandakoa, eta urte gutxira Bilintxen bertsogintzaren inguruko azterketa interesgarri askoak argitaratutakoa[2]. Gorosabelen lanaren eranskinean, ordea, ez zegoen aldarte onenean, nonbait. Ematen duen azken epaia ere ez da samurra; bertsopaperen bilketaz ari da, baina denak erre beharko liratekeela seinalatzeko:
“Si pudieran reunirse todas las hojas volantes que por espacio de tres cuartos de siglo, se hayan difundido, con nombre de versos vascongados por los hogares de la región euskara, se formaría una colección enorme de simplezas y groserías, dichas de una manera eminentemente prosaica, y en un lenguaje incorrecto y plagado de castellanismos” (id.: 223).
[1] Arana Martijak dio Unamunok Iparragirre pertsonalki ezagutu zuela eta estimu handitan zuela: “[…] antes de marchar a Madrid en 1880 a estudiar su carrera de Filosofía y Letras, conoció a Iparraguirre en 1877 […] El ya para entonces inquieto bilbaíno, con 13 años, admiró la figura del venerable bertsolari de 57 años” (99: 106).
[2] 1906ko uztaileko Euskal-Erria aldizkarian Indalezio Bizkarrondo (Bilinch) izenburupean 52-56, 117-122, 180-185, 226-229, eta 345-350.