Luis Antonio De Vegaren 'Decir de versolari'
Luis Antonio De Vegaren ‘Decir de versolari’ –
La Voz, 1925eko ekainak 12
Luis Antonio de Vega (1900-1977) bilbotarrak euskal prentsa abertzalean hasi zuen bere kazetari ibilbidea (El Nervión, El Pueblo Vasco, Euskalerriaren Alde eta abar). Irakasle postua lortu eta Espainiaren Marokoko protekturatuko Larachen eta Tetuanen eskatu zuen plaza (1927-1936). Gerra lehertzean bando frankistaren Burgosko Dirección General de Prensa y Propaganda delakoan txertatu zen. Donostiako Semana astekaria zuzendu zuen ondoren hogei urtez (1937-1957) eta berrogei bat liburu argitaratu zituen poesia, saiakera, eleberria eta gastronomiari buruzkoak tartekatuz.
Euskal kulturarekin harreman bipolar samarra izan zuen. Batetik, batez ere gerraosteko lehen urteetan, euskararekiko sekulako herra erakutsi zuen, desagerrarazi beharra zegoela aldarrikatzeraino; bestetik, nolabaiteko begirunez idatzi zuen bertsolaritzaren inguruan, gerraurretik nahiz gerraosteko lehen urte horien ondotik, eta 1950eko hamarraldian emandako elkarrizketa pare batean berak izatez bertsolaria izan nahiko lukeela adierazi zuen.
Gerraurretik Madrilgo La Voz egunkarian argitaratutako lehen ipuin honetan ere horixe adierazten du: narratzaileak bere amari zuzendutako eskutitzean bertsolaria izan nahi duela errepikatzen dio luze eta zabal. Eta jarraian bertsolari gazte baten eta erreginaren arteko istorioa kontatzen du.
Bertsolariak, nonbait, erregina Bergarako gortean ikusi eta karlisten gudarostean bolondres aurkeztu behar zuela sentitu zuen. Gerra karlistentzat okertu eta galtzear zirela zauritu egin zuten gaztea, erreginaren karrozak salbatu zuen liberalen eskuetan erortzetik, eta honen besoetan hil zen, zoriontsu.
“Quiero, amatxu, ser como un versolari más de la montaña, recoger como un pio trofeo hereditario el ardor espresivo de los hados euzkeldunes, un versolari a quien le gustaría bruñir versos sonoros y lindas prosas de ceremonia, para acercarse a saludar con ellos a su tierra maternal, apoyado sobre los respaldos rocosos, mudos y grandes (…) Yo cantaré a las ramas de los robledales y ala hojarasca espesa de los castaños, y al guijarro, desnudo y pequeño (…) Al rayo que surge del cúmulo de nubes, y a la gran pucherada de castañas aliñadas con anís que se cuecen en el invierno bajo las lluvias, y a las doncellas, un poco hostiles, como la tierra, que tienen los nombres difíciles y euzkelduna el perfil (…)
(…) La vió solamente una vez, y fué en la pequeña Corte carlista de Vergara, la real. Que frágil y blanca le pareció bajo las tercas lluvias guipuzkoanas la católica Reina extranjera (…) Las niñas vergaresas, cogidas de la mano, giraban en un corro dinámico de cabecitas rubias con lazos azules, y de cabecitas negras con lazos rojos y blancos, cantando una canción sencilla, la del espatadanzari, que abandonó las herramientas agrarias por vestir la blanca camisa y el blanco pantalón (…) La Reina se separó de su esposo, se acercó al coro infantil y acarició las cabecitas parvulas (…)
Quien vió la escena de mimos reales fué un versolari al que, sin duda, conmovió el lirismo de las caricias monárquicas. Un versolari de puro perfil euzkaldune, que se había sentado a la sagrada sombra de los santuarios, por aprender de boca de los olentzeros las fábulas montesas, que dicen cosas amables de las sorguiñas que celebran sus conciliábulos en las noches del sábado en los aquelarres de la raya de Francia (…)”